~ A Service of
’. b Leibniz-Informationszentrum

.j B I l I Wirtschaft
) o o o Leibniz Information Centre
Make Your PUbllCCltlonS VZSlble. h for Economics ' '

Llanos-Antczak, Anna; Sliwa, Zdzistaw

Article
Manipulation and propaganda in the Russian media:
The case of the Vriemia news programme (2017-2019)

Contemporary Economics

Provided in Cooperation with:
University of Finance and Management, Warsaw

Suggested Citation: Llanos-Antczak, Anna; Sliwa, Zdzistaw (2021) : Manipulation and propaganda
in the Russian media: The case of the Vriemia news programme (2017-2019), Contemporary
Economics, ISSN 2300-8814, University of Finance and Management in Warsaw, Faculty of
Management and Finance, Warsaw, Vol. 15, Iss. 4, pp. 511-523,
https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.464

This Version is available at:
https://hdl.handle.net/10419/297587

Standard-Nutzungsbedingungen: Terms of use:

Die Dokumente auf EconStor durfen zu eigenen wissenschaftlichen Documents in EconStor may be saved and copied for your personal
Zwecken und zum Privatgebrauch gespeichert und kopiert werden. and scholarly purposes.

Sie durfen die Dokumente nicht fiir 6ffentliche oder kommerzielle You are not to copy documents for public or commercial purposes, to
Zwecke vervielféltigen, 6ffentlich ausstellen, 6ffentlich zugénglich exhibit the documents publicly, to make them publicly available on the
machen, vertreiben oder anderweitig nutzen. internet, or to distribute or otherwise use the documents in public.
Sofern die Verfasser die Dokumente unter Open-Content-Lizenzen If the documents have been made available under an Open Content
(insbesondere CC-Lizenzen) zur Verfiigung gestellt haben sollten, Licence (especially Creative Commons Licences), you may exercise
gelten abweichend von diesen Nutzungsbedingungen die in der dort further usage rights as specified in the indicated licence.

genannten Lizenz gewahrten Nutzungsrechte.

.: BY https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Mitglied der
WWW.ECOMSTOR.EU K@M 3
. J . Leibniz-Gemeinschaft


https://www.econstor.eu/
https://www.zbw.eu/
http://www.zbw.eu/
https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.464%0A
https://hdl.handle.net/10419/297587
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://www.econstor.eu/
https://www.leibniz-gemeinschaft.de/

Primary submission: 25.02.2021 |

Final acceptance: 07.10.2021

Manipulation and Propaganda in the
Russian Media: The Case of the Vriemia News
Programme (2017-2019)

Anna Llanos-Antczak' and Zdzistaw Sliwa?

ABSTRACT

KEY WORDS:

JEL Classification:

Information is a powerful tool used in any society and by any nation to create excepted perception of re-
ality. Russian information operations have always been a very interesting example of using various media
to manipulate international and domestic opinion in support of national (government) objectives. The
situation has not changed in the contemporary information environment based on the nation's experi-
ences and skilful utilization of emerging tools and technologies. Those capabilities are used pragmatically
by Kremlin-controlled media to shape the future among younger people. In this respect, the paper is
based on research conducted in selected Moscow and Saint Petersburg universities, responsible for edu-
cating future generations. The research is based on young adults' perception of the information provided
by Channel One (Russian: [Mepsbii kaHan). This is the most influential and popular television channel con-
trolled by the current government; therefore, it plays a significant role in spreading propaganda to shape
the perception of the realm by domestic and foreign audiences alike. The authors conducted research
in the years 2017-2019, employing the survey method to find out what is the effect of television-based
propaganda type of information to manipulate the recipients. The research revealed that, although the
Russian media strongly influences the study group, the respondents recognize the utilization of propa-
ganda, which is founded on a one-sided narrative, and they are not easily manipulated. Moreover, the re-
sults presented that there is an interdependence between the favourable opinions about Channel One's
Vriemia news coverage and vulnerability to manipulation and propaganda techniques.

Vriemia, newscast, news programme, manipulation in mass media, propaganda.

F59.

University of Economics and Human Sciences in Warsaw, Poland'
Baltic Defence College, Tartu, Estonia?

1. Introduction

Russias aggressive utilization of media has been
recognized as a substantial threat to the democratic
nations based on the application of propaganda to
manipulate selected nations and targeted groups.
The European Parliament acknowledged a range of
sophisticated attacks in the period of 2019-2020,
focused on particular audiences, which applied

Correspondence concerning this article should be addressed to:

Anna Llanos-Antczak, University of Economics and Human Sciences

in Warsaw, Okopowa 59 , Warszawa 01-043 Poland

E-mail:a. aantczak@vizja.pl

www.ce.vizja.pl

intensity by pragmatically using the unfolding events
(Bayeretal.,2021). Thisisareal challenge, considering
the recent “growing concern not only about the
ongoing efforts of Russian influence campaigners
but also the uptake by other groups (or ‘domestic
actors’) of the so-called ‘Russian playbook™ (Rogers,
Niederer, 2020, p. 28). This is connected with the
implementation of new methods, technologies and
computational propaganda (Bradshaw & Howard,
2019) to manipulate not only external audiences
but also Russian society. The challenge is that
although Russian propaganda can reach the Western

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

511



512

| Vol.15 | Issue4 | 2021 | 511-523

nations, it is not easy to reach Russian society with
counterpropaganda. Consequently, it is necessary to
study how Russian society perceives the Kremlin-
controlled narrative to use this knowledge to support
the progression toward democratic values.

Based on Channel One's Vriemia news show, the
current study investigates the impact of Russian
media on young adults aged 18 to 34. This enables
researchers to investigate young adults’ perceptions
of their environment, particularly the impact of
the media on their perceptions of Russia, the West,
and their own politics and society. Generation Z
and Millenials are of particular importance, as
“generations are a lens through which to understand
societal change” (Dimock, 2019). The research
conducted between 2017 - 2019 in selected Moscow
and Saint Petersburg universities was focused on
those people who will and already are impacting
the future of Russia; therefore, understanding their
point of view and susceptibility to propaganda is
of great importance. This is clearly understood by
the current Russian leadership; consequently, the
highly influential and popular Channel One is used
purposefully to shape the minds of future decision-
makers, leaders, academics, businesspersons, etc. In
general, those who will take key positions within
all the domains of statehood. In this context, the
advantage of this research is its focus, as most
studies are centred on the impact of the various tools
used by Russian media on the Western societies.
In this respect, the study contributes to the debate
about the utilization of information operations
toward domestic audiences concentrating on
carefully selected groups. The study period was
carefully selected, as the reactions and emotions
calmed down after the war in Ukraine and the
annexation of Crimea. The paper follows a logical
construction. The selected literature covering the
area of research is considered, followed by the
outline of methodology to elaborate methods
and tools applied in the research. An overview of
Channel One is provided, the state television’s role
as an actor of information operations is presented.
The last sections involve key analytical constituents
of the article presenting focus groups, findings, and
outcomes of the research. They include figures to

visualize the results.

CONTEMPORARY ECONOMICS

P

Maria Aluchna, Tomasz Kuszewski

2. Literature Review

Russian media and its propagandistic utilization to
support the current government has been the focus of
many publications trying to analyse its impact on exter-
nal and internal audiences. The reason for that is that
Russian propaganda is a very aggressive and dangerous
tool used without any limits to forward purposefully
developed key messages and narratives. Strovsky and
Schleifer (2020) conducted Russian media-related re-
search, regarding the Syrian Civil War. The research fo-
cused on exploring the narratives of the three Russian
newspapers: Rossiyskaya Gazeta, Kommersant, and
Komsomolskaya Pravda between 2001 and 2015, with
some insights into the period until 2018. The study pro-
vided the reasons for Russian interest and connection
with the Middle East and therefore, proving that the
involvement in the conflict was a logical consequence
(the media’s task was to present a positive image of Rus-
sian involvement there). One of the interesting conclu-
sions of this research was the statement that “under Pu-
tin’s rule, the media still needed paternalistic support
from the authorities, which led to the development
of habitual clientelism” (Strovsky & Schleifer, 2020, p.
8). Therefore, the studied newspapers published news
almost every day, developing some 1500 items each
within the studied period, focusing on painting a posi-
tive picture of President Assad and Russia but avoiding
such difficult topics as the socio-political situation in
Syria. Only small differences between narratives were
recognized: “evaluating the nature of the Syrian op-
position, Rossiyskaya Gazeta has used more moderate
and less emotional language, compared to Komsomol-
skaya Pravda” (Strovsky & Schleifer, 2020, p. 19). The
one-sided storyline was perceived by the researchers as
evidence of “the politicized approach of the Russian pa-
pers” leading to the provision of the false description of
the reality of the Syrian Civil War. Such newspapers are
recognized as ideologically biased, presenting “a clear
confirmation of journalistic strong dependence on the
authorities in contemporary Russia” making media “a
mouthpiece of state interests”, which uses manipula-
tive techniques in a negatively perceived creative way
(Strovsky & Schleifer, 2020, p. 22-23). This research
backs up the claim that there is a unified approach of
the Russian government to use the media to influence
a specific audience with a narrative in support of the
authorities.

DOI: 10.5709/ce.1897-9254.464




Manipulation and Propaganda in the Russian Media: The Case of the Vriemia News Programme (2017-2019) |

The comprehensive study of Russian disinforma-
tion, which relates to the research within this paper,
was conducted by Thomas Kent (2020). He recog-
nized that “the characteristics of the information con-
flict with Russia are far different from the wars that
major Western democracies have known” (Kent, 2020,
p- 3). The author asserts that the word war is crucial
for Russian disinformation operations; to face it the
West nations are developing ways and means allowing
them to conduct coherent counteractions. Therefore,
he is putting an accent on this aspect, trying to answer
the question of who should be in the lead and how
to make information war effective against very well
targeted and flexible Russian information operations.
The author also discusses the goals of messaging, mes-
sages’ themes, and message senders, assessing their
effectiveness. Kent, however, recognizes the challenge
of reaching the population but also the ability “to cre-
ate content interesting enough that Russians will make
an effort to get it” (Kent, 2020, p. 215). The practical
value of the book is the provision of recommenda-
tions within a few possible strategies to achieve de-
sired end state of countering Russian disinformation.
Another advantage is the presentation of a range of
publications used for the study allowing the readers to
conduct their research within this intriguing area of
contemporary information operations.

A similar conceptual study was conducted by Ram-
say and Robertshaw (2019). The researchers analysed
“151,809 online articles published by UK national
news outlets and 11,819 articles on the English-lan-
guage sites of RT and Sputnik across two four-week
samples from May-June 2017 and March 2018” (Ram-
say & Robertshaw, 2019, p. 16). The creation of the
Steno-Similar tool allowed to compare both national
databases and assess to what extent stories created
by one country are reproduced by the other one. It
included the Skripal case, handling of NATO topics,
portraying the West with specific attention to apply-
ing the methodology on Russian-language news in
Russia and Ukraine (Ramsay & Robertshaw, 2019, pp.
93-98). Recognizing churnalism as information war-
fare, the study recommends further research on how
“the Russian state uses external journalism as a tool
for influencing its domestic audiences as well as audi-
ences internationally” (Ramsay & Robertshaw, 2019,
p. 102).

www.ce.vizja.pl

Another interesting and complex assessment of the
Russian application of media in terms of supporting
national objectives was published by Molder et al.
(2021). The book, exploiting interdisciplinary and in-
tertheoretical and methodological approaches, covers
a range of arguments on the role of information ma-
nipulation in the contemporary security environment.
It also provides a very solid analysis that allows un-
derstanding why the Russian Federation is believed to
have taken on the role of an advanced player in global
knowledge warfare.

Berzina (2018) analysed Russian television in Lat-
via and its impact on Russian speaking population.
The research was focused on the relationship between
political trust and media from 2007 to 2017 examin-
ing the First Baltic Channel (PBK), NTV Mir Baltic
(NTV), and RTR Planeta Baltija (RTR). She conclud-
ed that “Russia uses a variety of information tools to
achieve its political and military goals. Russian state-
owned media is one of the important elements in this
toolbox” (Berzina, 2018, p. 3). The research confirmed
the existence of the impact of the media on the po-
litical trust of discussed part of the society toward
government and parliament. It significantly decreased
between 2007 and 2013 (to 15%), to raise from 2014
until 2017 (up to respectively 28% and 20%). This
could be related to matters of security, especially
the annexation of Crimea and the war in Ukraine.
The Russian-speaking population’s interest in watch-
ing Russian television slightly decreased, which im-
pacted the political trust of Latvian authorities. The
researcher concluded that “Russias information in-
fluence activities affect political trust indirectly” and
it is specifically referred also to domestic factors by
underpinning the current Russian government (Ber-
zina, 2018, p. 8). Although locally or regionally Rus-
sian television’s impact is still important, according to
the Economist, for example, the Russian Today TV
channel with its budget of 300mln USD was ineffec-
tive when managing the Kremlin-directed campaign
to undermine faith in the US Government. It was
recognized as “toxic, but not viral” (The Economist,
2017). A regional perspective on Russian propaganda
has also been researched by Andriukaitis (2020). The
remarkable benefit of this publication is the analysis
of case studies related to the presence of the NATO
enhanced Forward Presence troops from Germany in

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

513




514

| Vol.15 | Issue4 | 2021 | 511-523

Lithuania and fake news used by the Russian narra-
tive to show the Alliance soldiers in a negative way. It
is based on information used in “large quantities and
disseminated through the variety of channels” with
adjusting messages toward specific audiences both
in Russia, Lithuania, and in the West (Andriukaitis,
2020, p. 5). According to the author, an important
factor is the development of informational resilience
based on proactive national institutions, technological
means, and education of whole societies.

Researchers of the RAND Corporation developed
a study focused specifically on Russian social media
propaganda impact on Eastern European countries
using a synchronized mix of media (Helmus et al.,
2018). This comprehensive study utilizes the quantita-
tive analysis of social media data toward examining
the impact on both the near abroad - former Soviet
republics and farther abroad - Western and demo-
cratic institutions. The advantage of the report was
the identification of U.S., European Union (EU), and
NATO endeavours to counter Russia’s influence. The
report provides an interesting database and source
of information for further studies including relevant
data and references supporting its credibility. It also
includes an overview of five key and overarching
suggestions for improving the Western response to
Russia’s information activities against its neighbours
(Helmus et al., 2018, p. 75). As an outcome of their
research, the authors propose tools and ways of how
to counter Russian propaganda towards near abroad
and farther abroad in a coherent way. They suggest the
usage of keywords and resilience as an alternative to
Russian propaganda as well as to enhance own stories
and to introduce an analytical approach to examine
ways and means exploited by the Russian media.

An interesting joint study was conducted by the
NATO Strategic Communication Centre of Excel-
lence (NATO STRATCOM COE) and King’s College
London, focusing on fake news. It also analysed the

«

Kremlins perspective of using disinformation “to
confuse rather than convince, to divide rather than
provide an alternative point of view” (Averin, 2018, p.
59). The author discusses the Russian tradition of dis-
information and replacing the idea of active measures
with a more influential method to conduct informa-
tion warfare called reflexive control developed by

Lefebvre. It is linked with analysing troll factories to

CONTEMPORARY ECONOMICS

Maria Aluchna, Tomasz Kuszewski

“penetrate Western public”, and media such as Sput-
nik, RT, and Channel 1 to impact the “majority of Rus-
sians, both domestically and internationally” (Averin,
2018, p. 65). Moreover, Kovaleva (2018) provides an
overview of Russian media space including the role of
legal instruments to control it, even though she claims
that the Kremlin “has not been able to establish com-
plete control over Russian information space” (Kova-
leva, 2018, p. 162).

An interesting study was conducted by Karlsen
(2019) who analysed the 2014-2018 period focus-
ing on Russian political influence activities toward
the West. He assumed that the responsibility for co-
vert influence activities is strongly connected with
the Russian intelligence services, which are operat-
ing abroad. Namely, the Foreign Intelligence Service
(SVR), the Main Intelligence Directorate (GRU) of the
General Staff, and the Federal Security Service (FSB).
In this respect, the paper is based on “about 40 an-
nual reports from 15 intelligence and security services
in 11 Western countries” (Karlsen, 2019, pp. 2-3), in-
cluding Baltic region nations. The study includes spe-
cific focus areas exploited by the services mentioned
above by which “Russia is targeting the West through
a divide and rule approach, and is using media, social
media, minorities, refugees, extremists, human intelli-
gence, cyber operations, energy, business, corruption,
allies, front organizations, history, and military force
for its political influence activities” (Karlsen, 2019, pp.
12-13). The report is a solid review useful for a specific
audience, but also any person interested in Russian
political influence activities. Another report by Kuz-
ichkin and Hanley (2021) delivers a very comprehen-
sive overview of the political, financial, and legislative
mechanisms to fully control media in Russia to influ-
ence the domestic audience and to shape the Western
nations. The research is based on the study of the
news agencies, radio stations, TV stations owned by
Holdings and Owner-Controlled TV channels. They
strongly focus on the role of media in consolidating
power by the current Russian government.

The media coverage of utilizing information by
Russian media is noticeable and it is done by think
tanks, national research institutes, and individual ex-
perts dealing with the matter. The main focus is main-
ly on analysing specific TV channels, newspapers and
social media both in a regional and global context. It

DOI: 10.5709/ce.1897-9254.464



Manipulation and Propaganda in the Russian Media: The Case of the Vriemia News Programme (2017-2019) |

is providing a lot of data allowing to conduct com-
parative studies, which is done in special reports as
presented by, for example, RAND or NATO STRAT-
COM COE. Nevertheless, in some cases, it is based on
secondary research limiting the uniqueness of studies.
Some papers are rather general in essence causing an
issue to assess the quality of the information and to
draw reliable conclusions; however, many are contrib-
uting to debate about information as a tool of warfare
or influence. Nevertheless, there are not many stud-
ies that deal with the way the information presented
by Russian media is perceived by internal Russian
audiences. Therefore, the novelty of the research is a
contribution to such a specific domain, especially as
it is focusing on the younger generation represented
by the students at selected universities in Moscow and
Saint Petersburg. The advantage is that is based on pri-
mary research conducted during a carefully selected
period.

3. Research Methodology

The research is based on a survey method and was
conducted in the years 2017-2019 in chosen universi-
ties in Russia (in Moscow and Saint Petersburg). The
research was conducted to investigate the influence
of news programmes (Vriemia in particular) on the
degree of manipulation of society (conclusions were
drawn based on the opinions presented by the re-
spondents). The main aim of the research was to find
out to what extent the propaganda techniques used
in television transmissions of news programmes
(Vriemia in this case) affect its recipients and to as-
sess the attitude of people (viewers) towards the re-
searched news programme as a means of receiving
socio-political information. In order to obtain this
goal, the following research questions were posed:

« To what extent does age, gender, education, and
financial situation influence attitudes towards the
contents of the Vriemia programme?

« How does the frequency of watching TV, Vri-
emia in particular, influence the opinions of the re-
spondents about the programme itself and its con-
tent?

« To what extent does the frequency of watching
TV, Vriemia in particular, affect the level to which a
person succumbs to manipulation?

« To what extent do the types of opinions on Vri-

www.ce.vizja.pl

emia influence the vulnerability to manipulation?

In order to achieve the goal of the research and to
answer the above questions, some initial hypotheses
were formulated to be verified with the analysis of
the research results: Russian political marketing uses
various techniques which are an important part of
the media coverage. News is produced with the appli-
cation of various political marketing and manipula-
tion techniques, and consequently, it can manipulate
the audience’s opinions and attitudes. It is assumed
that the more educated and better financially situated
the respondents are, the more objective their percep-
tion of a programme’s contents. This greater objectiv-
ity or even criticism should result in less vulnerability
to manipulation. Additionally, the more often people
watch TV, Vriemia in particular, the more vulnerable
they are to manipulation and the less objectively they
assess the programme. Those respondents who are
critical of the programme’s content are less vulner-
able to manipulation and refuse to watch Vriemia
frequently.

The survey was conducted by means of a question-
naire which was composed of ten questions (exclud-
ing personal data) and was divided into separate
parts. The first one concerns not only the viewership
of the TV programmes and the extent to which they
treat the news presented as a source of information
about current world events but also the attitudes
of the audience to given TV stations and the news
programmes they deliver, including the perception
of the Channel One in comparison to other TV sta-
tions. The second part concerns the evaluation of
the Vriemia programme and its characteristics. The
above-stated questions were aimed at examining the
respondents’ opinions on the features of the message
and the topics covered by the Vriemia programme
(the respondents were to mark the statements which
in their opinion were true). The statements were
selected in such a way that the respondents could
express their views on the following areas: the char-
acteristics of the message (its objectivity), the topics
discussed (the president, national and international
affairs, officials, ordinary people’s affairs, violence, re-
ligion, etc.) and the programme’s function (e.g., who
the message is intended for and whether it has educa-
tional features). Another aspect concerned the emo-
tions that the programme could potentially arouse in

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

515




516

| Vol.15 | Issue4 | 2021 | 511-523

the viewer while watching. The following emotions
were selected to be included in the questionnaire in
response to the techniques used by the broadcasters
of the news: fear, pride in one’s country/nation (gran-
falloon), hatred, indignation, and a sense of joy/hap-
piness.

In order to analyse the obtained results and verify
the adopted hypotheses, a number of specialised sta-
tistical tests were used, taking 0.05 as the threshold
value. The following tests were applied:

« Pearson’s chi-squared test for independence - to
check for dependencies between variables;

« Likelihood-ratio test — to determine the good-
ness-of-fit between two models, one nested within
the other;

« Student’s t-test — to determine if two sets of data
are significantly different from each other (normal
distribution);

o ANOVA (analysis of variance) - to analyse the
differences among group means in a sample;

o Gabriel post-hoc test (Gabriel’s Pairwise Com-
parisons Test) — to determine dependencies/differ-

ences between given groups (pairs).

4. Characteristics of Channel One
Broadcasting the Vriemia News
Programme

The open joint-stock company Channel One is the
largest state television station of the Russian Federa-
tion. From its inception in 1995 till 2002, the station
was called the ORT or Russian Public Television.
Channel One was created to replace the Ostankino
Channel, which had started functioning after the liq-
uidation of the First Programme of the Central Tele-
vision of the USSR (Antczak & Plashkina, 2017). At
present, Channel One is a hybrid station — (with its
headquarters in Moscow in the Ostankino television
center (tower) — combining state and private capital.
51% of the shares of the Channel One station belong to
the government of the Russian Federation, the remain-
ing 49% is divided between two other entities. 38.9%
of the first tranche of the shares is owned by the Fed-
eral Agency for State Property Management of Russia;
9.1% by Russian TASS Press Agency (also known as
ITAR-TASS), which is directly administered by the
Government of the Russian Federation; the remaining
3% of shares belong to the Ostankino Television Tech-

CONTEMPORARY ECONOMICS

P

Maria Aluchna, Tomasz Kuszewski

nical Center, which is, in turn, subordinated to the
aforementioned State Property Management Agency
and the Federal Agency for Press and Mass Communi-
cation. The structure of the remaining shares (49%) is
not transparent and the information available on this
matter comes mainly from journalist investigations
(Sobolev, 2016; Glebko, 2013; Sagdiyev, Boleckaya
2010; Shcherakova, 2005). 24% of the shares belongs
to the company named ORT-BK, owned by Roman
Abramovich, who manages it through companies reg-
istered in Cyprus (these shares were purchased in 2001
from Boris Bieriezovski). 25% are owned (also indi-
rectly) by the National Media Group, which was cre-
ated in 2008 by three influential Russian companies:
Severstal, operating in the steel and mining industry,
Surgutneftegaz, of the gas and oil sector and the Ros-
siya Bank. The owner of Severstal is Alexei Mordashov,
an entrepreneur whose activity began when Vladimir
Putin came into power (Lukyanova, 2001) and who
belongs to the closest environment of the president.
Surgutneftegaz is a most enigmatic company, whose
exact ownership structure is unknown. The Rossiya
Bank was established in 1991 to replace the bank pre-
viously run by the Leningrad Regional Committee of
the Communist Party of the Soviet Union. After the
announcement of the ban on the continuation of the
party’s activities, the former mayor of St. Petersburg,
Anatoly Sobchak, ordered his deputy, Vladimir Putin,
to find new owners for the bank. These were Yuriy
Kovalchuk and Vladimir Yakunin from the Saint Pe-
tersburg Joint Enterprises Association, supervised by
Putin (Shcherakova, 2005). It is believed that Yuri Kov-
alchuk, who was subject to US sanctions in 2014, is one
of Putin’s closest associates who, together with other
people close to Putin, founded the famous Oziero
co-operative in the Leningrad Oblast (Labuszewska,
2015). Consequently, it can be concluded that the
ownership structure of the Channel One station clearly
shows that all entities holding shares in the company
are connected to the Kremlin, and therefore most like-
ly represent its interests.

The Vriemia programme of Channel One was se-
lected for analysis primarily because of its position as
the most important (leading), opinion-forming sta-
tion in the country, it has the largest audience reach
in the Russian Federation (98.8% of the population).
It is also the most-watched and cited station in Russia

DOI: 10.5709/ce.1897-9254.464




Manipulation and Propaganda in the Russian Media: The Case of the Vriemia News Programme (2017-2019) |

of the 6 most viewed stations (Rossiya 1, NTV, TNT,
STS, Channel Five, and REN TV) and the so-called Big
Three, namely, the three most watched stations: Chan-
nel One, Rossiya 1, and NTV (Vartanova, 2014; 2016).

5. Description of the Focus Group
and Basic Research Findings

The research was conducted among 150 persons, but
16 questionnaires were not filled in in a sufficient
manner to include them into the research analysis,
leaving 134 respondents (72 women and 61 men),
from four universities in Moscow and Saint Peters-
burg. Most respondents were aged between 18 and
34 (98%). Thus, the focus group was mainly repre-
sented by young people who were either students or
administrative or academic staff of the universities.
Most of the respondents possess higher education
(bachelor’s degree) or are during their bachelor or
master studies (76%). The financial situation of the
respondents was generally stable, but not necessar-
ily satisfactory, with 53% of the respondents declar-
ing that they had enough money for everyday needs
but could not afford to buy a car or real estate, 15%
declared that their financial situation was rather un-
stable, while more than 12% declared that could af-
ford anything they wanted whereas more than 19%
refused to reveal their financial situation. Most of the
respondents watch TV in order to access the news a
few times a week (38%), 20% a few times in a month,
almost 10% less than once a month, more than 16%
do it every day and almost 16% do not watch TV for
this purpose. Most of the researched people watch
the Vriemia news programme on the Channel One
a few times a week (almost 34%), more than 25%
a few times a month, almost 20% less than once a
month, 12% every day and 10% do not watch this
programme at all. When asked for their evaluation of
the following programmes: Vriemia, Siegodnia, Vies-
ti (programme with a strong influence of the govern-
ment), Zdies and Sieychas (of niche or even oppo-
sitional character), it was evident that Vriemia was
rated the highest (6.7 points on a 1-10 scale), the pro-
grammes of the Big Three (Vriemia of the Channel
One, Siegodnia of the NTV and Viesti of the Rossiya)
were rated 5.4 points while oppositional Zdies and
Sieychas (on Dozhd channel) 1.2 points. Therefore,
it can be stated that the choice of watching Channel

www.ce.vizja.pl

One at least several times a week by 70% of the sur-
veyed people watching TV reflects viewers’ positivity
for the content of the programme and confidence as a
source of socio-economic and political information.
The research results show that the preferred news
services are: Vriemia on the Channel One station
and Viesti on the Rossiya station. They were posi-
tively assessed by 78% and 72% of the respondents
respectively. These are two of the channels belonging
to the Big Three of Russian TV stations. There were
noted no statistically important differences between
the opinions of the respondents from Moscow and
Saint Petersburg.

The respondents were also asked to give their
opinions on the Vriemia news programme. 48% stat-
ed that it clearly and objectively presents information
about current events, 27% indicated that Vriemia
presents only those opinions which are favourable
for the government and that it distorts reality, 25%
of the respondents thinks that there is too little in-
formation about positive changes in socio-political
life in other countries, while almost 15% think that
Vriemia provides all necessary information to create
an objective picture of a given event. The research re-
sults show that the viewers believe that the predomi-
nant feature of the programme’s message is objectiv-
ity — such an opinion was expressed by almost 50%
of respondents. It is surprising that educated people
have so much confidence in television broadcasting.
After all, every third respondent said that only opin-
ions favourable to the ruling elite were presented and
that reality was distorted. This implies that a certain
number of viewers are critical of the station’s mes-
sage. However, at the same time, only 40% of these
people said that they did not like Vriemia and 25%
said they liked it very much. This reveals that a criti-
cal approach to the broadcast of a station and liking it
or not do not depend on each other. The station is ac-
cepted by the majority of people who are critical of its
message, which means that despite the awareness of
the use of manipulative techniques, viewers remain
faithful to the station and still like it, or even approve
of this (distorted) type of message.

Vriemia is perceived as interesting by more than
38% of the respondents, average by 37%, boring by
30% and dynamic by 19%. More than one third of
the respondents see Vriemia as a programme that

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

517




518

| Vol.15 | Issue4 | 2021 | 511-523

can be an educational one, but also one third con-
sider that Vriemia promotes one-sided and biased
thinking. 26% state that Vriemia is appropriate for
the whole family and only 10% think that it should
not be watched by minors and the overly sensitive
to violence. The next stage of the research was to ex-
plain what emotions the viewer feels while watching
the programme, which turned out to be the most dif-
ficult for the respondents. Over 30% of them could
not answer this question. Among the rest, the emo-
tion that was most often indicated while watching
Vriemia was indignation (over 34%) while more than
22% felt proud of their country. This reflects a no-
ticeable tendency in the programme’s message aimed
at strengthening the patriotic attitude of Russians,
manifested in more frequent communication about
the achievements of the country (especially military),
emphasizing the role of the Russian nation in history,
as well as in creating and maintaining the cult of the
Great Patriotic War, (which has resulted in the cre-
ation of numerous films, the undertaking of a range
of social actions and the creation of associated sym-
bols). Additionally, almost 16% felt hatred towards
other people and 15% felt fear or unpleasantness
while watching Vriemia.

The analysis of the research results shows that the
programme is very good at evoking various emotions
in viewers; which is what modern media coverage is
based on. These emotions are extreme and in the
case of Vriemia, apart from those already mentioned,
the negative emotions (indignation, hatred, fear, un-
pleasantness and urge to cry) prevail (72% in total) in
relation to the positive (pride in the country, laugh-
ter, cheerfulness) ones (40% in total). Nearly 20% of
respondents could not accurately identify the emo-
tions they felt but stated that the emotions evoked by
Vriemia swayed them to watch this news programme
over other similar programmes. Indignation and un-
pleasantness while watching Vriemia can be caused
both by the form and content of the programme,
whereas, laughter, fear, pride, urge to cry, and ha-
tred may arise as a result of the viewer’s confronta-
tion with the content of the programme, and then its
form will no longer play such a significant role. This
shows that most of the emotions felt while watching
the programme belong to the sentiments related to
its content (almost 80%). Knowing that the station’s

CONTEMPORARY ECONOMICS

P

Maria Aluchna, Tomasz Kuszewski

message is directed at arousing appropriate (from
the government’s point of view) emotions and that
many techniques are used to achieve this goal, it can
be concluded that nearly 70% of respondents (i.e.,
people who were able to determine the type of emo-
tions accompanying them) are subject to message
manipulation. This means that manipulative tech-
niques aimed at controlling the emotional state of the
recipient of the message are quite effective, especially
when it comes to arousing a sense of pride in one’s
own country, as well as outrage and hatred. This re-
sult is concerning as the conscious indoctrination of
viewers may lead to negative reactions towards repre-
sentatives of other countries. It also promotes hostil-
ity towards supposed enemies, which, according to
the assumptions of the message, are for example, the
United States, the European Union and the Ukrai-
nian government.

The feeling of outrage or hatred is contrasted with
engendering pride in one’s own nation (the granfal-
loon technique), which further distances manipu-
lated people from an objective perception of inter-
national relations. We may suspect that the 32% of
people who did not answer this question (they could
not or did not want to define their emotions) feel that
they can be manipulated, and this fact arouses defen-
sive emotions in them (i.e., a reluctance to describe

them or inability to identify them).

6.Research Results - Discussion

The analysis of the research (search for statistically
important interdependencies) is divided into three
general parts. The first one is related to the relation-
ship between the group’s characteristics (age, sex,
education, financial situation) and the attitudes of the
respondents. The second part is devoted to the inter-
dependencies between the frequency of watching TV
- specifically the Vriemia news granfalloon - and the
attitudes and opinions of the respondents. The final
part was based on the interdependencies between dif-
ferent opinions and attitudes.

The analysis of the research results (Pearson’s chi-
squared test for independence and student’s t-test)
showed no statistically important differences be-
tween men and women with reference to frequency
of watching television in general (although slightly
more men than women watch TV every day and

DOI: 10.5709/ce.1897-9254.464




Manipulation and Propaganda in the Russian Media: The Case of the Vriemia News Programme (2017-2019) |

slightly more women do not watch Vriemia pro-
gramme at all). Based on the independence test and
the likelihood-ratio test, only women were undecided
as far as the opinions on Vriemia’s characteristics.
Moreover, surprisingly, more men than women de-
clared that Vriemia presents too much violence (16%
to 4%), and that Russia is compared to other coun-
tries all the time (28% to 10%). Similarly, more men
than women felt hatred while watching Vriemia (27%
to 8%). As far as age and education are concerned,
unfortunately, no relationship could be revealed as
the group was too homogenous with respect to these
two variables. With reference to the financial situa-
tion, based on ANOVA and the likelihood-ratio test
it appeared that respondents’ attitudes are generally
not dependent on their financial situation. The only
relationship was found in the case of the opinion that
Vriemia is a programme for the whole family which
was confirmed mostly by people with a very high eco-
nomic position (53% compared to 35% of people with
the very difficult economic situation and 18% of the
respondents with an average financial situation). The
analysis of the research results shows that, in general,
the customs and opinions of the respondents do not
depend on any of the basic sociological variables like
gender, age, education or financial situation. Differ-
ences were expected to emerge with respect to gender
(women were expected to be more vulnerable to vio-
lence and emotions), education (the more educated
people are, the lesser the likelihood of vulnerability to
manipulation techniques and the greater opportunity
to develop independent thinking) and financial situ-
ation (economically better off people were expected
to be less exposed to propaganda due to the ability
to travel and see the world outside Russia, meet with
people with different viewpoints and greater access to
international and independent media). Nevertheless,
no such relations were found.

Gabriel's post-hoc test showed the dependency
between the evaluation of the Big Three news pro-
grammes and the frequency of watching TV. People
who watched the news on other platforms than TV
media gave the lowest evaluation of the programmes
(the average hardly reached 4 points on a 1-10 scale)
while respondents watching TV every day or a few
times a week in order to obtain information rated

the three news programmes the highest (6 points on

www.ce.vizja.pl

the same scale). People who do not watch TV did
not share the opinion that Vriemia is a programme
for the whole family, while people watching TV fre-
quently were of this opinion (35%). Similarly, people
who watched TV less frequently stated that watching
Vriemia was not pleasant (over 22%), whereas this
opinion was absent among those respondents who
watched TV every day or a few times a week. Analo-
gously, respondents who watch TV more frequently,
characterised Vriemia as interesting (almost 70%) and
dynamic (30%), while people are watching Vriemia
only occasionally described it as monotonous and
boring (38%) as well as average (56%). The likelihood-
ratio test showed that people watching Vriemia every
day or very frequently were far less objective towards
their favourite news programme: 63% of the respon-
dents stated that Vriemia consistently and objectively
presents current events, over 31% thinks that it pro-
vides all necessary information to create an objective
picture of a given event, while people who watch Vri-
emia occasionally think that Vriemia presents only
those opinions which are favourable for the govern-
ment (35%) and that it could present more informa-
tion about important problems for Russian society
(60%). Those respondents who watch Vriemia every
day think that it is a programme for the whole fam-
ily (50%) and that it has an educational value (almost
20%), while people are watching Vriemia occasionally
are of the opposite opinion, and they also believe that
Vriemia is not an appropriate programme for people
of a sensitive disposition as it presents too much vio-
lence. It is clearly noticeable that people watching TV,
and especially Vriemia, very often lose objectivity and
are more vulnerable to manipulation and adopt the
opinions desired by the government. Propaganda has
fulfilled its role. The research also revealed an inter-
relation between the frequency of watching Vriemia
news and the person’s pride in their country. The more
frequently people watch Vriemia, the prouder of their
country they feel: 44% among people who watch it
every day, over 31% among respondents watching it
a few times a week and less than 9% among people
watching it a few times a month. It also verifies the hy-
pothesis regarding the power of Russian propaganda
delivered through mass media, especially by televi-
sion. Vriemia is constructed in such a way as to show

a clear line between we (Russia) and them (generally,

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

519




520

| Vol.15 | Issue4 | 2021 | 511-523

the rest of the world). It is expected to deliver news
favourable to the government while discrediting ad-
versaries (which are generally the US and the West) on
the one hand and to glorify the deeds of the country
in order to evoke pride and a sense of being a chosen
(exceptional) nation on the other. This, in turn, in-
duces hatred towards other nations (or at least a sense
of superiority), who are shown as worse, hostile or
critical of Russia out of jealousy. Consequently, people
watching Vriemia frequently are vulnerable to such
propaganda and adopt the same worldview, one which
is favourable to the government. Hence, manipulation
of the society in such circumstances (inability or lack
of desire for objective evaluation of the programme’s
content) is much easier.

The likelihood-ratio test revealed interdependen-
cies between certain opinions, beliefs, and attitudes
of the respondents. Those respondents who consider
Vriemia an appropriate programme for children never
indicated that this programme distorts the presented
reality and that positive changes in socio-political life
in other countries are too rarely mentioned, while al-

most 30% of people with an opposing viewpoint on

Figure 1
Relationship Between the Respondents’ Opinions on Vriemia with the Statement that the Programme has an Educational Function

P

Maria Aluchna, Tomasz Kuszewski

the programme’s suitability for children confirmed
the two above-mentioned opinions. Similarly, respon-
dents who believe that Vriemia is a programme for the
whole family far more frequently (over 74% compared
to 38% of the respondents of an opposite opinion)
confirmed that it consistently and objectively presents
current events and that it provides all necessary in-
formation to build an objective picture of said events
(over 34 % compared to only 7% of respondents with
an opposite opinion). Moreover, respondents who
perceive Vriemia as an educational programme (Fig-
ure 1) also far more frequently than those of the op-
posite opinion pointed out that while presenting the
news on Vriemia, Russia is compared to other coun-
tries all the time (almost 66%), it consistently and
objectively presents current events (over 74%), it pro-
vides all necessary information to build an objective
picture of events (almost 38%) and that well-known
politicians appear too rarely (23%). Those who think
that Vriemia does not fulfil an educational function
more frequently declared that the programme dis-
torts the presented reality (33%) and shows too much
violence (over 13%). Finally, those respondents who

Vriemia has an educational function Ono Myes
80 74,4
70 61,5
60
50
38,5 352
R 40 » 33
30 23,1
20 11,6 13,2 11,6 13,2
10 2,5 |_| 23
- [ N =z

well-known it provides all Russia is it consistently itdistortsthe presents too

politicians necessary  compared to and objectively presented much violence

appear too  information to other countries presents reality

rarely build an all the time  current events
objective
picture of the
events
Opinions on Vriemia
CONTEMPORARY ECONOMICS DOI: 10.5709/ce.1897-9254.464




Manipulation and Propaganda in the Russian Media: The Case of the Vriemia News Programme (2017-2019)

Figure 2

Relationship Between the Respondents’ Opinions of Vriemia with the Statement that the Programme Promotes One-sided

and Biased Thinking.

it consistently and objectively presents the
current events

it presents only the information favorable to
the government

it distorts the presented reality

positive changes in socio-political life in
other countries are too rarely mentioned

Opinions on Vriemia

it presents too much violence

it discusses religious matters too often

Vriemia promotes one-sided and biased thinking Ono Wyes

o

20 40 60 80

58,2
25,6

14,3
53,5
11
58,1
19,8
37,2
2,2
25,6

11
9,3

believe that Vriemia promotes one-sided and bi-
ased thinking (Figure 2) more frequently state that
it presents only the information favourable to the
government (almost 54%), distorts the presented
reality (58%), positive changes in socio-political life
in other countries are too rarely mentioned (over
37%), presents too much violence (almost 26%)
and discusses religious matters too often (over 9%),
whereas other respondents believe that Vriemia
consistently and objectively presents the current
events (over 58%).

Propaganda remains the main tool of informa-
tion warfare in Russia (nothing has changed since
the Cold War). The message is dominated by the
bias and partiality of messages, a simplified image,
presented in black and white, with an obvious mes-
sage, evaluation, and commentary, aimed at uncon-
ditional orientation of the recipient’s emotions, and
thus, his or her opinions and attitudes. In the lin-
guistic sphere, there is visible rhetoric subordinated
to discrediting the opponent, which is character-
ized by the language of emotions, comparisons, and
evaluations, in which facts are of secondary impor-

tance. Moreover, the propaganda refers to the senti-

ments of Russians, their eternal fears, and imperial
dreams as well as legends about an exceptional or
even chosen nation to guard certain values against
the invasion of Western liberal culture, which is
programmed to destroy what is Russian.

7. Conclusions

The mainstay of information operations in Rus-
sia is propaganda. It aims to implement social
control, and the basic tool, as in the Cold War
era, is special propaganda. In order to achieve the
goals of information mobilization by the Russian
media, numerous techniques of manipulation are
used. These include the manipulation of emotions,
images, and sounds, as well as media political
discourse. The Russian authorities can easily in-
troduce propaganda messages into public circula-
tion, as most media remain under the control and
influence of the state. Therefore, everything that
is broadcast serves the information strategy, and
even if the message seems chaotic and incoherent
at first glance, it only means that it has a specific
task to fulfil (introducing information chaos and

causing irritation among the recipients). It is also

www.ce.vizja.pl This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




522

| Vol.15 | Issue4 | 2021 | 511-523

largely based on stereotypes built on preserved
historical memory and myths, historical and cul-
tural heritage, and the need to defend Orthodox
values and the resulting belief in the spiritual
uniqueness of Russia and Russians.

The research indicated that Russian propagan-
da still has a huge impact on society, its way of
thinking and thus the support they present for the
government. These outcomes are in-line with the
conclusions drawn by other researchers already
quoted in this paper. Creatively commercialized
narratives produced by the media supporting the
Russian government are still winning the infor-
mation war. The final research findings clearly
show that people who are able to objectively as-
sess Vriemia’s content are definitely more critical
towards what the programme offers. They are not
easily manipulated, and they preserve their own
opinions. People who succumbed to propaganda
are eager to allow children to watch Vriemia, per-
ceiving it as a programme having an educational
function without recognising it as a threat for
young minds by limiting independent thinking.
The research results allowed verification of the
initial hypotheses. The study confirmed that Rus-
sian political marketing uses various techniques
which are an important part of the media cov-
erage, and consequently, it is able to manipulate
the audience’s opinions and attitudes. However,
the results did not entirely justify the assumption
that the more educated and better financially
situated the respondents are, the more objective
their perception of a programme’s contents. It
appeared that education and better financial situ-
ation do not necessarily mean the ability to assess
the media coverage objectively or critically and
do not result in lesser vulnerability to manipu-
lation. Nevertheless, the research verified posi-
tively the existence of the interdependence be-
tween the frequency of watching TV, Vriemia in
particular, and vulnerability to manipulation and
the ability to objectively assess the programme’s
content. In conclusion, the research results evi-
dently indicate the interdependence between the
favourable opinions about Vriemia’s contents and
vulnerability to manipulation and propaganda
techniques.

CONTEMPORARY ECONOMICS

Maria Aluchna, Tomasz Kuszewski

References

Andriukaitis, L. (2020). Russian propaganda efforts in
the Baltics and the wider region. Vilnius Institute
for Policy Analysis, 1-16. https://vilniusinstitute.
It/wp-content/uploads/2020/05/VIPA_Andriu-
kaitis_2020_Iv4-1%D0%B5.pdf

Antczak, A., Plashkina, I. (2017). Kultowa propagan-
da. Rosyjski dyskurs komunikowania politycznego
w przekazie telewizyjnym stacji Pierwyj Kanat
[The cult propaganda: Russian political discourse
based on Channel One television broadcast].
Adam Marszatek.

Averin, A., (2018). Russia and its many truths. In: J.
Althuis. L. Haiden (eds.), Fake News. A Road Map
(pp. 59-67). NATO Strategic Communication
Centre of Excellence and King’s Centre for Strate-
gic Communication.

Bayer, J., Bitiukova, N., Bard, P, Szakacs, J., Aleman-
no, A., & Uszkiewicz, E. (2021). Disinformation
and propaganda: impact on the functioning of the
rule of law and democratic processes in the EU and
its Member States: 2021 update. Brussels: Euro-
pean Parliament, Policy Department for External
Relations. https://www.sipotra.it/wp-content/
uploads/2021/05/Disinformation-and-propagan-
da-impact-on-the-functioning-of-the-rule-of-
law-and-democratic-processes-in-the-EU-and-
its-Member-States-2021-update.pdf

Berzina, I. (2018). Political trust and Russian media in
Latvia. Journal on Baltic Security, 4(2).

Boleckaya, K., & Sagdiyev, R. (2010). ITepBbim
KaHaJIOM» BIIaJieeT OHOKypcHHIa [TyTHHa 1
noapyra Abpamosuua, Beromoctu, http://www.
vedomosti.ru/library/articles/2010/11/01/sekre-
ty_pervoj_knopki

Bradshaw, S., & Howard, P. N., (2019). The Global
Disinformation Order 2019 Global Inventory of
Organised Social Media Manipulation. University
of Oxford.

Dimock, M. (2019). Defining generations: Where
Millennials end and Generation Z begins. Pew
Research Center, 17(1), 1-7. https://www.pewre-
search.org/fact-tank/2019/01/17/where-millenni-
als-end-and-generation-z-begins/

Glebko, A. (2013). CmotpuTe, citylIaiite 1 YuTainTe:
TOBOPSIT, II0KA3BIBAIOT U IHUIIYT Iy THH,
KOBaJIb4yK, MUJIJIEP, TIOTAHUH U YCMAHOB, HIIH
KOMY NPHHAUIEXKAT POCCUICKNE TeNIeKaHalIbl 1
KpynHeimme rasers [Watch, listen, and read:
what Putin, Kovalchuk, Miller, Potanin, and
Usmanov say, show, and write, or who owns

DOI: 10.5709/ce.1897-9254.464



Manipulation and Propaganda in the Russian Media: The Case of the Vriemia News Programme (2017-2019) |

Russian TV channels and major newspapers],
Dkonomuueckas u unocogpckas cazema. http://
www.eifgaz.ru/appg-2-13.htm

Helmus, T. C., Bodine-Baron, E., Radin, A., Magnu-
son, M., Mendelsohn, J., Marcellino, W, Bega, A.,
& Winkelman, Z. (2018). Russian Social Media
Influence: Understanding Russian Propaganda in
Eastern Europe. RAND Corporation.

Karlsen, G. H. (2019). Divide and rule: ten lessons
about Russian political influence activities in
Europe. Palgrave Communications, 5(1), 1-14.
https://doi.org/10.1057/s41599-019-0227-8

Kent, T. (2020). Striking back. Overt and covert options
to combat Russian disinformation. The Jamestown
Foundation.

Kovaleva, N. (2018). Russian information space, Rus-
sian scholarship, and Kremlin controls. Defence
Strategic Communications, 4(4), 133-171. https://
www.ceeol.com/search/article-detail?id=775394

Kuzichkin, A., & Hanley, M. (2021). Russian Media
Landscape. Structures, Mechanisms, and Technolo-
gies of Information Operations. The NATO Strate-
gic Communication Centre of Excellence.

Lukyanova, 1. (2001, July 30). Ecau 6wt yowce ycmanu.
IIpogpuny, https://profile.ru/archive/esli-vy-uzhe-
u-stali-106189/

Labuszewska, A. (2015). Cienn Tambowa, 17 mgnien
Rosji [Tambov’s Shadow, 17 glimpses into Rus-
sia]. Tygodnik Powszechny. http://labuszewska.
blog.tygodnikpowszechny.pl/tag/kooperatywa-
-oziero/

Molder, H., Sazonov, V., Chochia, A., & Kerikmade, T.
(2021). The Russian Federation in Global Knowl-
edge Warfare. In H. Molder, V. Sazonov, A. Cho-
chia, T. Kerikmée (Eds.), Influence Operations in
Europe and Its Neighbourhood. Springer Nature
Switzerland AG.

The Economist. (2017, January 21). Putin’s prevaricat-
ing puppets. RT’s propaganda is far less influen-
tial than Westerners fear. https://www.economist.
com/europe/2017/01/19/rts-propaganda-is-far-
less-influential-than-westerners-fear

Ramsay, G., & Robertshaw, S. (2019). Weaponising
news RT, Sputnik and targeted disinformation.
King’s College London.

Rogers, R., & Niederer, S. (2020). The Politics of Social
Media Manipulation. Amsterdam: Amsterdam
University Press.

Shcherakova, A. (2005, March 1). atepBblo:
Muxawn Knumus, rengupektop 6anka “Poccust”
[Interview: Mikhail Klishin, director general of
Bank Rossiya]. Bedomocmu 2005, http://www.

www.ce.vizja.pl

vedomosti.ru/newspaper/articles/2005/03/01/in-
tervyu-mihail-klishin-gendirektor-banka-rossiya

Sobolev, S. (2016, April 10). Y6brToK «ITepBoro kaxaa»
OT OCHOBHOH AEATEIbHOCTH NpuOIM3miacs K 10
wipa py6 [Channel One’s losses incurred are close
to 10 billion rubles]. AdIndex.ru, http://adindex.
ru/news/media/2016/04/10/133038.phtml

Strovsky, D., & Schleifer, R. (2020). The Russian me-
dia as a promoter of manipulative approaches:
The case of the Syrian Civil War. The Journal of
the Middle East and Africa, 11(1), 1-24. https://
doi.org/10.1080/21520844.2019.1692609

Vartanova, E. L., (2013). Teresuoenue 8 Poccuu.
Cocmosnue, — menoenyuu U NepcneKmuebl
paszeumus [Television in Russia. State, Trends and
Development Prospects]. ®eiepaibHOE areHTCTBO
10 TI€YaTH ¥ MaCCOBBIM KOMMYHHKAIMAM. https://
istina.msu.ru/reports/3502187/.

Vartanova, E. L., (2017). Ternesudenue 8 Poccuu 6 2016
200y. Cocmosinue, meHOeHyuu U Nnepcnekmubsl
paseumus. [Television in Russia. State, Trends and
Development Prospects]. @edepanvroe azencmeo
10 neYamu u Macco8blM KOMMyHuKkayusm. https://
istina.msu.ru/reports/66340750/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

523



